onsdag 26 september 2007

die Wiesn

Gårdagens två huvudaktiviteter var varandras totala motsatser. Fram till ungefär kl 17 bestod allt mitt arbete i att fylla i diverse blanketter, bl.a. för att registrera mig som invånare i München och sjukförsäkringsblabla. Det är himla viktigt, det här med sjukförsäkringen, och himla bökigt. Och man får säkert inte ens valuta för ansträngningen. Nej, hörrni, jag ska bli sjuk eller bryta ett finger om jag så måste jobba för det.

På kvällen var det premiär för Oktoberfesten för min del. Och det var rätt mäktigt. Tusentals berusade människor i groteskt stora tält står på bord, smäller enlitersölbägarna mot varandra (stänker det är det extra roligt) och sjunger med till de mest absurda låtarna som spelas live. Tysk schlager förstås, men det absurda ligger i låter av Bon Jovi, Robbie Williams (Angels!) och typ "Hot Stuff". Tänk er en full, tjock tysk i svettiga Lederhosen sjunga "Hot Stuff". Jag älskar det här landet.

Ja, för att sammanfatta. Oktoberfest är nog bäst första gången man upplever den, för det är verkligen party bortom dess like. Jag kan dock tänka mig att münchenborna inte tycker det är så förskräckligt kul varje år. Men definitivt värt ett besök.

Inga kommentarer: