lördag 15 december 2007

Mitt onda jag och min mobilkamera

Jag vill införa ett regelbundet återkommande element i bloggen, nämligen "Roliga Citat från Tyskan". Jag går på en kvällskurs i tyska och det är en riktigt rolig grupp, inte alltid så duktig men det är det som gör det kul. Dessutom är det rena FN, alla nationer är representerade. Citaten måste helt enkelt skrivas på tyska, så det här är egentligen för min egen skull och de enstaka läsarna som förstår det eleganta språket. Här är de första exemplen.

Läraren: Welche Konnektoren habt ihr im Text gefunden?
Tjecken: "Wie".
Läraren: Wo steht "wie"?
Tjecken: Überall.

Kommer ni ihåg den lilla indiern som hade med sig sin dator när vi vandrade i Neuschwanstein? Han går i min grupp och han är rätt duktig, men älskar regler och logik, någonting som man får vara flexibel med när man lär sig tyska. Inte sällan utvecklas en häftig dialog mellan läraren och honom. Det komiska i det i samband med hans utpräglade indiska dialekt njuter jag av som bara en ond människa som jag kan göra. Här är lilla indierns definition av ett lik.

Läraren: Was ist eine Leiche?
Lilla indiern: Jemand, der total kaputt ist.

När jag ändå är igång med att vara ond:


Jag var bara tvungen att fota byxorna på denna omänniska till människa som har mage att ge sig ut i allmänheten bärandes denna spya av blommor.




Jag har också spanat efter konstigheter i vardagen, som jag har gjort förut, och här är några av resultaten.





Från en hemmafest jag var på. Hemmagjord present att hängas i badrummet.





Min låda med antidepressiva medel.





Mathieu före klippningen.





Mathieu efter katastrofen. När vi kom hem (kl 02) fick jag rädda vad som räddas kunde.





Det här fattar nog bara de hypermodemedvetna tjejläsarna. Jag förstår att man kopierar designerkläder (det här är en MiuMiu-kopia). Men det bästa är att klonen får ett roligt namn. PíuPíu.





Jag avslutar med vad som kan vara en av mina absoluta favoritmotiv. En kvinnlig provdocka i gullig rosa flanellpyjamas.





Okej. En annan vinkel.

1 kommentar:

Julia sa...

Har jag sagt att jag älskar din blogg? Ja, det tror jag, men det tåls att sägas igen; jag älskar din blogg! När kommer du hem egentligen? Vill ju ha en fullständig uppdatering av allt det här med knasig tyska, blommiga byxor, godislådor och synen på utsläpp av fiskmans vänner! Puss.