måndag 1 oktober 2007

Chiemsee, modern konst och Oprah-smör

Idag var det Immatrikulation i skolan, vilket är ungefär som upprop fast de ropar inte upp en. Det går ut på att köa i timmar. Men jag gick först in så jag slapp. Hursomhelst, vad har jag haft för mig? Jo, i lördags åkte vi erasmusbarn till Chiemsee utanför München och besökte Versailles-kopian på Herreninsel. Himla kitschigt slott som det har lagts imponerande mycket arbete på. Vädret kunde inte ha varit bättre, så biergartenbesöket, båtturen och promenaden på ön blev som på den bästa resereklamen. Lägger ut några bilder här och på facebook senare.
Igår gick jag med Mathieu och hans franska kompis till Pinakothek der Moderne. Det är nog mitt favoritställe hittills. Modern konst och design i ett hus som i sig är ett arkitektoniskt mästerverk. Vi tittade bl.a. på en otrolig fotoutställning, "Humanism in China". Så, ni ser folk, jag är rätt kulturell av mig och hänger inte bara på Wiesn (Oktoberfest).

Nu har jag varit här i två veckor och har under den här tiden gått från Felicity till Carrie, minus skorna, käderna och ja, diverse annat. Men det jag vill säga är att jag går snabbt nuförtiden. På gatorna alltså, jag går snabbt. Världsvant. Som om jag vet vart jag är på väg. Jag har bara gått vilse en gång. Och det var bara för att jag skulle hitta ett ställe som låg på en gata jag inte visste namnet på och för att jag vägrar karta. Men då hittade jag Spatens bryggeri och fick se mäktiga öltankar genom fönstret. Det bästa är egentligen att irra omkring utan mål, man hittar en massa guldkorn.
Jag är glad att jag åkte hit själv, ska ni veta. Jag vill ta reda på hur jag är när jag inte har någon att tycka likadant som. Man kanske inte gör det så ofta, men man påverkas säkert mer av andra än man tror. Jag vill ta reda på vad som berör mig, sagt i sann Oprah-anda. Jag vill äta alla slags äggrätter för att hitta min favorit.

Ni får ursäkta mitt smöriga inlägg och länkarna i texten, jag var väldigt nyfiken på länkfunktionen.






Min WG-kompis Kristin i dirndl




Königsschloss




Edward fotar booten Anna




Sagolikt




Erasmusbarn i biergarten




Torvald och jag




Härlig höst

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dina, jag tror också det var toppen att du åkte själv. Jag tror att du kommer upptäcka och lära dig mycket om dig själv. Och inte minst Doutschland! (Om det nu stavas så vill säga?). This is an true adventure for you!

Anonym sa...

Hej Dinaleinen!

Otroligt trevligt att läsa din blogg. Tyvärr så åker jag ju till Kina imorrn och är borta i 10 dagar så jag kommer säkert missa en massa roligt här!

PS, Jag vill ha en massa bilder på dig i dirndl! :)

Love